پی آر پی چیست و چه کاربردی دارد ؟

پی آر پی پلاسمای غنی از پلاکت می باشد ماده ای که کاربرد زیبایی و درمانی دارد و تزریق می شود .پلاسما یکی از اجزای خون است که حاوی “فاکتورها” یا پروتئین های خاصی است که به لخته شدن خون کمک می کند. همچنین حاوی پروتئین هایی است که از رشد سلول حمایت می کنند. محققان PRP را با جداسازی پلاسما از خون و تمرکز آن تولید کرده اند.در این مقاله قصد داریم درباره کاربرد و عوارض احتمالی آن صحبت کنیم .

پی آر پی چیست ؟

تزریق PRP به بافت های آسیب دیده بدن را تحریک می کند تا سلول های جدید و سالم تولید شود که در نهایت منجر به بهبودی پوست می شود. از آنجا که فاکتورهای رشد در روی بافت های تمرکز دارد ، محققان تصور می کنند که بافتهای بدن ممکن است سریع تر از سایر قسمت های بدن بهبود یابند.

عکس پی آر پی

کاربرد تزریق PRP چیست؟

درمان ریزش مو: پزشکان برای تقویت رشد مو و جلوگیری از ریزش مو ، این ماده را در پوست سر تزریق می کنند. طبق تحقیقاتTrusted Source از سال 2014 ، تزریق پی آر پی در درمان آلوپسی آندروژنی یا طاسی در مردان بسیار موثر می باشد.
جوانسازی پوست : از شایع ترین کاربردهای این ماده از بین بردن چین و چروک ، سیاهی زیر چشم و لک های پوستی و روشن سازی پوست می باشد .

درمان صدمات تاندون: تاندون ها باند ضخیم و ضخیمی از بافت هستند که ماهیچه ها را به استخوان متصل می کنند. این بافت ها در اثر حوادثی نظیر تصادف یا ضربه دچار آسیب می شوند. از تزریق PRP برای معالجه مشکلات مزمن تاندون مانند آرنج ، تاندونیت آشیل در مچ پا ، یا درد در تاندون پاتلار در زانو استفاده می شود.
همچنین برای درمان صدمات حاد ورزشی مانند عضلات همسترینگ کشیده شده استفاده می شود.

ترمیم بعد از عمل جراحی: بعضی اوقات پزشکان از تزریق PRP بعد از عمل برای ترمیم تاندون پاره شده (مانند تاندون روتاتور کاف در شانه) یا رباط ها (مانند رباط صلیبی قدامی یا ACL) استفاده می کنند.

درمان پوکی استخوان: پزشکان PRP را به زانو در افراد مبتلا به آرتروز تزریق می کنند. یک منبع معتبر به مطالعه 2015 نشان داد که تزریق PRP از تزریق اسید هیالورونیک (یک روش درمانی سنتی) برای درمان آرتروز مؤثر است. با این حال ، محاکمه یک گروه کوچک 160 نفره بود ، بنابراین محاکمات بزرگتر برای نتیجه گیری لازم است.

چگونه برای تزریق PRP آماده شویم؟

پی آر پی  می تواند به روش های مختلفی تزریق شود:

• بعضی اوقات محلول لیدوکائین با بی حسی موضعی قبل از تزریق روی پوست سر یا صورت اعمال می شود. برای این کار لازم است که زود هنگام به جلسه درمانی برسید.

• بی حس کننده موضعی با PRP مخلوط می شود تا هرگونه ناراحتی را کاهش دهد.

• بعضی اوقات ، پزشک شما در طول عمل  تزریق بی حسی را اعمال می کند.

دکتر همایون زهتاب فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی در اهواز عضورسمی انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با استفاده از تکنیک های روز دنیا و دستگاه های مجهز پیشرفته به انجام جراحی های زیبایی می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. جهت مشاوره با دکتر می توانید با شماره 06133922893 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر همایون زهتاب مراجعه کنید . 

نحوه تزریق پی آر پی

پزشک متخصص ابتدا از شما خون می گیرد. مقدار نمونه خون بستگی به محل تزریق دارد. به عنوان مثال ، مقدار خون گرفته شده برای تزریق به پوست سر حدود 20 میلی لیتر بود. این مقدار بیشتر از یک قاشق چای خوری است.
خون درون دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می گیرد. دستگاه خیلی سریع به اطراف می چرخد و باعث جدا شدن اجزای خون می شود. روند جداسازی حدود 15 دقیقه طول می کشد.
تکنسین پلاسمای جدا شده را می گیرد و آن را برای تزریق در ناحیه آسیب دیده آماده می کند.
پزشکان اغلب از تصویربرداری مانند سونوگرافی برای مشخص کردن نواحی خاص برای تزریق مانند تاندون استفاده می کنند. سپس پزشک PRP را در ناحیه مورد نظر تزریق می کند.
این روند معمولاً حدوداً یک ساعت طول می کشد.

آیا پی آر پی عوارض دارد ؟

از آنجا که PRP به طور مستقیم از بدن خود فرد تهیه می شود ، عوارض جانبی ندارد. بندرت عوارضی از جمله واکنش آلرژیک ناشی از تزریق داروهای دیگر مانند کورتیزون یا اسید هیالورونیک ایجاد می کند.
شما باید در مورد عوارض راحتمالی با پزشکتان و همچنین مراحلی که پزشک برای به حداقل رساندن عوارض انجام خواهد داد ، صحبت کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 2.3]
دکتر همایون زهتاب

دکتر همایون زهتاب، فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و لیزر هستند. همچنین ایشان عضو رسمی انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران نیز می باشند.

پاسخ

16 + 19 =

مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه
تماس با پزشک