عوارض پروتز سینه

دانستن اینکه پروتز سینه چه عوارضی دارد برای کاندیداهای این جراحی زیبایی بسیار مهم است. پروتز سینه یکی از پرتقاضاترین عمل های زیبایی بین خانم ها در سرتاسر جهان است. افرادی که به دلایل مختلفی مانند کوچک بودن ژنتیکی سینه ها، عدم تقارن، تخلیه سینه و… تقاضا جراحی پروتز سینه را دارند باید با آگاهی از عوارض احتمالی این جراحی را انجام دهند. با ما همراه باشید تا در ادامه مقاله بیشتر این موضوع را بررسی کنیم.

عوارض پروتز سینه

پروتز دائمي سينه

پروتزهایی که به صورت دائمی برای بهبود زیبایی سینه ها کاشته می شوند، ممکن است نتوانند مادام العمر داخل بدن بیمار بمانند. پروتز دائمی ممکن است به دلایل مختلفی اعم از واکنش بدن بیمار، جنس پروتز، تکنیک پزشک و… نیاز به تعویض پیدا کند. بنابراین هنگام انتخاب جراح دقت کنید. بهترین جراحان زیبایی سینه دنیا از جدیدترین تکنیک ها و بهترین پروتزها استفاده می کنند تا بیمار در آینده کمتر در معرض ریسک عوارض این جراحی زیبایی قرار گیرد.

آیا نوع پروتز سینه بر ریسک عوارض تاثیر دارد؟

پروتزهای سینه را می توان در انواع مختلفی طبقه بندی کرد:

  • برند یا مارک پروتز
  • سیلیکون یا سالین (برخی از جنس سیلیکون و برخی دیگر نمکی هستند)
  • شکل (مثل گرد یا اشکی)
  • سطح (درجه 1 (صاف) تا درجه 4 (بافت بالا). هرچه درجه بالاتر باشد، سطح ناهموارتر است.)

برخی از عوارض در یک نوع از پروتزها بیشتر دیده می شود. همچنین بسته به دلیل جراحی پروتز سینه، یعنی افزایش زیبایی یا بازسازی ماستکتومی، ممکن است احتمال ریسک بروز عوارض تغییر کند.

مثلا پروتزهای صاف ممکن است در مقایسه با برخی از پروتزهای بافت دار بیشتر ریسک جابجایی داشته باشند. پروتزهای سالین ممکن است بیشتر از ایمپلنت های سیلیکونی پاره شوند.

همچنین طبق آمارهای جهانی، خطر بروز لنفوم وابسته به پروتز سینه با درجه (زبری بافت) افزایش می یابد.

گیف-اپارات

عوارض احتمالی پروتز سینه

افرادی که پروتز سینه دارند، ممکن است درگیر عوارض مرتبط با جراحی قرار دادن آنها (مانند عفونت یا خونریزی) یا خود پروتز سینه (مانند پارگی) شوند.

عوارض ممکن است در طول زمان و بلافاصله پس از جراحی (مانند خونریزی) یا ماه ها یا سال ها بعد رخ دهد (مانند انقباض کپسولی: در این حالت بافت اسکار ایجاد شده در اطراف پروتز سینه سفت شده و به پروتز فشار وارد می کند).

در موارد بسیار نادر، پروتز سینه می تواند موجب سرطان سلول ایمنی به نام لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک مرتبط با ایمپلنت پستان (BIA-ALCL) شود.

سایر عوارض می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد سینه
  • تغییر در حس نوک سینه
  • عدم تقارن (یک سینه از نظر اندازه یا شکل با دیگری متفاوت به نظر برسد)
  • جابجایی پروتز
  • پتوز (افتادگی سینه)
  • بثورات پوستی
  • چین و چروک / موج دار شدن پوست
  • نارضایتی از نتیجه
  • نیاز به جراحی های اضافی

این عوارض چقدر رایج هستند؟

تخمین خطر ایجاد عوارض ناشی از پروتز سینه دشوار است. زیرا اطلاع از تعداد دقیق پروتزهای کاشته شده در جهان و عوارض آن برای هر فرد تقریبا غیرممکن است. در ادامه گزارشی از انجمن پروتز پستان استرالیا (ABDR) درباره عوارض پروتز سینه را بیان می کنیم. عوارض ثبت شده برای 5886 نفر از کمترین تا شایع ترین عبارت بودند از:

نوع عوارضاحتمال بروز
انقباض کپسولی41 نفر از هر 100 نفر
جابجایی پروتز28 نفر از هر 100 نفر
پارگی پروتز1 نفر از هر 5 نفر
سروما/هماتوم3 نفر از هر 100 نفر
عفونت1 نفر از هر 100 نفر
BIA-ALCL4 نفر از هر 1000 نفر
جدول احتمال بروز عوارض مختلف در پروتز سینه

بیماران می توانند با رعایت نکات مهم و مراقبت های لازم ریسک ابتلا به این عوارض را کاهش دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراقبت های بعد از پروتز سینه مقاله لینک شده را مطالع نمائید.

گیف اینستاگرام

عوارض نادر پروتز سینه

اگرچه پروتز سینه نیز مانند هر جراحی ممکن است با عوارض همراه باشد اما برخی از این عوارض بسیار نادر هستند. یکی از سوالات پرتکرار بیماران از پزشکان این است که آیا ممکن است بعد از پروتز سینه دچار سرطان شوند یا خیر؟ در ادامه این موضوع را کامل توضیح می دهیم:

لنفوم وابسته به پروتز سینه

BIA-ALCL یا لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک مرتبط با پروتز سینه (BIA-ALCL) یک لنفوم نادر است که ممکن است در اطراف پروتز سینه ایجاد می شود. این سرطان سیستم ایمنی بدن است نه سرطان سینه. علائم این لنفوم شامل تورم ناگهانی (به دلیل تجمع مایع در اطراف پروتز)، درد در سینه یا زیر بغل و گاهی اوقات توده یا بثورات پوستی روی سینه است.

در صورت تشخیص زودهنگام، تنها با برداشتن پروتز می توان بیمار را درمان کرد و هیچ درمان دیگری مانند شیمی درمانی نیاز ندارد.

عوارض پروتز سينه در پرواز

در گذشته این شایع شده بود که پروتز سینه هنگام پرواز عوارض دارد و ممکن است داخل بدن بیمار پاره شود. بسیاری از ما حتی ممکن است داستان هایی در اینباره شنیده باشیم. اما پرواز و تغییرات جوی کره زمین تاثیری بر پارگی پروتز سینه ندارند و این یک باور کاملا غلط است.

عوارض پروتز سينه زير عضله

خانم هایی که قصد دارند در آینده بچه دار شوند و شیردهی داشته باشند باید از تکنیک زیر عضله برای پروتز گذاری استفاده کنند. عوارض پروتز سینه زیر عضله این است که نتیجه نهایی جراحی در مدت زمان بیشتری (حداکثر چند ماه) طول می کشد تا دیده شود. همچنین ممکن است بیمار یک فرورفتگی کوچکی در امتداد لبه عضله ببیند. که احتمال بروز این مورد با انتخاب یک جراح یاتجربه، صفر می شود.

حس سينه بعد از پروتز 

یکی دیگر از مهمترین نگرانی های بیماران از عوارض پروتز سینه، از دست دادن حس نوک آن است. اگرچه طبیعی است که برای ترمیم و بازگشت تمامی حس ها مدتی زمان نیاز است تا بافت سینه ترمیم شود. اما اینکه حس نوک سینه کاملا از بین برود غیرممکن است. زیرا تعداد رشته های عصبی که از نوک سینه می گذرند بسیار زیاد است و امکان آن کم است که همه آنها در جراحی آسیب ببینند.

علائم پس زدن پروتز سينه 

علائمی که نشان می دهد پروتز سینه پاره شده است یا اصطلاحا بدن آن را پس زده، عبارتند از:

  • تغییر در شکل و اندازه سینه
  • افزایش درد
  • سفتی و تورم (در طول چند هفته)

پس زدن پروتز همچنین می تواند باعث انقباض کپسولی شود. پارگی پروتز سیلیکونی هیچ علامت قابل توجهی ایجاد نمی کند و به عنوان “پارگی خاموش” شناخته می شود.

سخن آخر

اگرچه بسیاری از افراد با پروتز سینه هیچ مشکلی را تجربه نخواهند کرد، اما برخی از عوارض رایج و برخی دیگر کمتر رایج هستند. پزشکان به افرادی که جراحی پروتز سینه انجام می دهند می گویند که بهتر است به طور مرتب سینه های خود را معاینه کنند. همچنین این افراد باید هر 12 ماه یکبار برای بررسی بالینی به پزشک عمومی یا جراح خود مراجعه کنند تا خطرات و عوارض احتمالی را بررسی کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
دکتر همایون زهتاب

دکتر همایون زهتاب، فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و لیزر هستند. همچنین ایشان عضو رسمی انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران نیز می باشند.

پاسخ

پنج − 4 =

مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه
تماس با پزشک